Dag 5

Idag ska vi åka hem och vi ska först åka till milano och byta flyg där. Väl framme i flygplatsen så står det att vårt plan till Milano är cancelled! Så då var det bara att ställa oss i en jättelång kö vi Lufthansas disk och väl framme så fick vi reda på att vi får ta ett flyg 17.15 istället men det flyget går direkt till köpenhamn. Mannen i informationen hade problem med datorn så han kunde int efå ut våra flygbiljetter. Efter ca 40 minuter så beslutade han sig väl för att skriva ner det för hand så då fick vi en väldigt tunt handskriven biljett. Så nu sitter jag på samma ställe som jag satt när jag fick vänta på honey vid ankomsten. Nu ska jag bara sitta här i 3 timmar till. Vi har också hunnit äta lunch på flygplatsen. Jag tog nån grillad biff som var ganska seg och honey tog en hamburgare. Köttet i hamburgaren var rå så honey åt bara hälften av den.

min biff

honeys råa burgare

en dessert som var väldigt sött

Dag 4 (del 2)

Belem var också väldigt fint och charmigt. Vi åt vid en lokal restaurang och honey tog en fiskgryta med olika sorters fiskar och jag tog grillad kyckling med pommes. Det var ingen höjdare. Det var bara vi och ett annat par där och de hade redan ätit färdigt när vi kom. Efter att de hade gått så stände servitören restaurangen och vände på skylten så att det stod closed på den. Det var lite skumt att sitta där själva och veta att de har stängt och det tog väldigt lång tid innan vi fick vår mat. Vi stack så fort vi hade ätit färdigt. Vi hann besöka en katedral och sedan gick vi till några andra sevärdheter längs vattnet. Det var säkert 30 grader varmt där men det var var väldigt fint vid kusten. Vi åkte också spårvagn intill stan och tog sedan metron hem.

min torra kyckling

honeys fiskgryta

en katedral i Belem
innergården
me & my honey
fin arkitektur
ett monument vid hamnen föreställande de som har bidragit till Lissabons utveckling under historien. Tror det är Henrik sjöfararen i spetsen.
hamnen
Belemtornet

Dag 4 (del 1)

Idag tänkte vi åka till sintra, vidare till Cascais och slutligen till Belem. Vi tog metron och bytte till tåg för att komma till Sintra. Alla de platser vi ska besöka idag är förorter till Lissabon. Sintra såg ut som en sommarstad med fin natur, små gränder och jättevacker utsikt. Vi gick in till ett museum och sedan var det meningen att vi skulle gå upp till skottet som ligger riktigt högt och man får nog gå i lite mer än timme uppåt för att komma dit. Honey ville väl upp men jag orkade faktiskt inte. Har redan träningsvärk från gårdagens vandringar. Så vi tänkte först åka till Cascais men tydligen så gällde inte vårt Lisboacar på bussarna här och klockan var redan strax 15 så vi bestämde oss för att åka till Belem istället. Vi tåg tåget tillbaka och gick av vid en station som honey trodde att vi kunde byta tåg där. Väl framme insåg vi att det var fel och att vi var ute i bushen, fanns absolut inget där mer än stationen. Som tur var så fanns det buss därifrån in till belem.
sintra
nationalmuseet i Sintra
en trädgård
slottet min honey ville besöka men som jag tyvärr inte orkade gå upp till
en fontän liknande Ramlösa
undrar om han ska sälja allt vatten han fyller sina flaskor med.
stationen i Sintra

Dag 3

Idag vaknade vi inte förrän 9.20 och vi fick skynda oss för fruksten serverades bara till klockan 10. Efter frukosten bestämde vi oss för att vi skulle spendera agen med att gå runt i Alfama och även besöka slottet och något museum. I lonely planet fanns en rutt som de föreslog att man ska ta för att få ut så mycket som möjligt av området så vi bestämde oss för att följa den. Första stoppet var den högsta utkiksplatsen i Lissabon. När vi hade gått av såg vi att det fanns en del affärer skyltat med kinesiska så vi antar att detta är nåt litet chinatown. De flesta var skrädderier och vi såg nån enstaka kinarestaurang. Efter att ha följt efter min honey uppför några branta backar så insåg jag att vi höll på att gå åt fel håll så vi fick gå tillbaka. I reseguiderna stod det att det är lättast att ta spårvagnen upp för backarna och sedan vandra neråt men alla spårvagnar vi såg var fullproppade med folk och det stod vi hållplatserna stod det redan en folksamling så vi beslutade oss för att vandra uppåt och samtidigt förbränna lite fett :) Det var verkligen jobbigt att gå för backarna var ganska branta och vägarna var smala och ojämna. Efter att ha gått och gått och gått i vad som verkar vara en evighet kom vi till utkiksplatsen. Det var väldigt fint där och man kunde se mycket därifrån. Efter det så bar det av igen och vi har under agen hunnit besöka tjuvarnas marknad, nåt national museum, slottet me mera. Vi avslutade rutten med att gå ner till vattnet och vila oss lite. Efteråt åkte vi tillbaka till hotellet och duschade och vilade benen. Det är vår 6års bröllopsdag idag och vi skulle egentligen äta på en japansk restaurang som heter Aya twintower där de har rullbandssushi men tyvärr så måste man boka bor innan. Vi hittae en annan enkel restaurang som hade buffe med sushi och kinamat. Jag tyckte maten var ganska ok men honey tyckte inte om det så mycket. De hade många sorters sushi som jag alrig har ätit innan tex sushi med ananas och friterad sushi. Efteråt var vi för trötta för att göra något så det blev tillbaka till hotellet och vila. Imorgon tänker vi åka till Sintra.

ser ni den kinesiska skylten?
uppförsbackar
en sparbutik mitt på torget
uppåt igen
ännu mer uppåt
framme vid den högsta utkiksplatsen i stan. Vi kommer senare att vandra till slottet som finns på kullen bakom oss.
vårt nästa mål
tjuvarnas marknad
en av många katedraler
högst upp i katedralet
vår inte alltför goda lunch vid slottets café
på väg in till slottsruinerna
förra stoppet var katedralen bakom oss