Att resa sig eller inte

Dagens fundering är om man ska resa sig eller inte för äldre på bussen. Självklart tycker jag ju att man absolut ska resa sig och ge plats åt de som behöver, typ äldre, rörelsehindrade, gravida osv. Men ska man göra det om det nu finns plats längre bak i bussen?
Idag på bussen hem satt jag ungefär i mitten av bussen, mer nära bakdörren än framdörrarna. Det var ganska fullt på bussen men det fanns några enstaka platser längre bak. Vid en station steg det på en del människor varav en äldre dam, kanske runt 60 års åldern som gick och ställde sig snett framför mig. Det fanns platser bakom mig men sitsen var baklänges. Hon valde att stå istället. Då var det en tant som satt på andra sidan som bara blängde på mig, Ja BLÄNGDE riktigt och sen sa nåt till sin man. I och för sig så hörde jag inte vad hon sa men jag gissar på att det är nåt i stil med att jag inte gav plats till damen.
Så frågan är? Vad hade ni andra gjort? Självklart ska de äldre få sitta men ska de få välja plats också? Jag blir ju åksjuk när jag åker bak och fram (speciellt så mycket som bussen svängde). Varför blängde hon inte på någon annan. Jag får väl trösta mig med att hon nog tyckte att jag såg yngst och bäst välmående av de människor som satt i närheten att hon tyckte att jag borde resa mig! Detta tackar jag för!

Kommentarer
Postat av: Anna

Fanns det lediga platser skulle jag inte ha rest mig.

2011-01-30 @ 16:21:59
Postat av: Helena

Hej Nathalie! Kul att du bloggar igen!



Jag skulle nog inte heller resa på mig om de fanns platser och jag skulle förmodligen inte ha märkt att damen blängde på mig hehe

2011-02-10 @ 14:39:22
URL: http://chokladte.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0